Jos jokin kiinteistöhuoltoon liittyvä askarruttaa mieltäsi, me vastaamme!

Etusivu » Asukkaalle » Usein kysyttyä

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia arjen pulmiin, joiden tiimoilta meihin ollaan usein yhteydessä. Saatat siis löytää alta kaikkein nopeimmat neuvot myös itseäsi askarruttavaan kysymykseen. Jos vastausta mieltäsi askarruttavaan kysymykseen ei löytynyt, voit olla meihin aina yhteydessä sähköisten asiointilomakkeittemme kautta tai soittamalla asiakaspalveluun. Jos asiasi on kiireetön, suosittelemme sähköistä asiointia, joka on käytössäsi kellon ja kalenterin ympäri. Kiireellisissä asioissa soitathan meille.

Tarkempaa tietoa taloyhtiön huolto- ja kunnossapitovastuista löydät vastuunjakotaulukosta

Avaimet, lukitus, ovet ja ovenavaukset

Jos olet asunnon omistaja (osakas), käynnistyy uuden avaimen tilausprosessi ottamalla yhteyttä kiinteistön avainhallinnasta vastaavaan tahoon. Kiinteistön avainhallinta on yleensä sen isännöitsijän vastuulla, mutta joissain tapauksissa avainhallinnasta huolehtii kiinteistöhuolto.

Varsinainen uuden avaimen tilaaminen ja sen toimittaminen asukkaalle tapahtuu aina taloyhtiön avainhallinnasta vastaavan tahon toimesta. Jos tilauksen tekee huoltoyhtiö, se tiedottaa asiasta myös isännöitsijälle. 

Huomaathan, että korvaavan uuden avaimen tai lisäavaimen tilaaminen vaatii yleensä myös asunnon omistajan (osakkaan) hyväksynnän. Jos siis olet asunnossasi vuokralla, ota ensin yhteys vuokranantajaan, jotta uuden avaimen tilaaminen saadaan vireille.

Jos et ole varma, kuka vastaa oman kiinteistösi avainhallinnasta, ota yhteys isännöitsijään tai kiinteistöhuollon asiakaspalveluun. 

Asunnon ulko-ovien huolto ja kunnossapito ovat taloyhtiön vastuulla ja niissä ilmenevistä vioista on hyvä ilmoittaa suoraan kiinteistöhuoltoon.

Sisäovien, myös ulko- ja parvekeovien väliovet, huolto- ja kunnossapitovastuu on osakkaalla. Kiinteistöhuolto tai korjausrakentamisen ammattilaiset voivat kuitenkin tarvittaessa huolehtia myös näiden ovien korjauksesta ja huollosta, mutta toimenpiteistä aiheutuvat kustannukset laskutetaan erikseen osakkaalta.

Jos vuokralla asuva henkilö havaitsee asunnon sisäovissa vikaa, kannattaa asiasta ilmoittaa aina ensin vuokranantajalle korjaustoimenpiteistä sopimista varten. 

Talon ulko-ovet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa kiinteistöhuollon asiakaspalveluun.

Tarkista oven avauksen hinta yhteystiedot sivuiltamme tai asiakaspalvelustamme. Oven avaus veloitetaan avauksen pyytäjältä.

Asunnon ovi voidaan avata huoltoyhtiön toimesta ainoastaan henkilölle, joka on talossa kirjoilla. Tästä syystä asukkaiden on hyvä huolehtia muuttoilmoituksen tekemisestä heti sisään muuton yhteydessä.

Jos henkilö ei ole ilmoittanut tietojaan talonkirjaan ja toivoo oven avausta, voidaan tietyissä tilanteissa asia selvittää myös Digi- ja väestötietovirastosta (ent. väestörekisterikeskus) tai muita asiakirjoja (vuokrasopimus tai kauppakirja) käyttäen.

Huomaathan, että avauksen pyytäjän on pystyttävä todistamaan henkilöllisyytensä avauksen yhteydessä esim. ajo- tai henkilökortilla.

Ilmoitukset ja dokumentit

Nimen vaihtaminen tai lisääminen oman asunnon oveen ja talon ulko-oven vieressä sijaitsevaan nimitauluun tapahtuu kaikkein helpoimmin verkkosivuiltamme löytyvän muuttoilmoituksen välityksellä. Sähköisellä lomakkeella kysytään kaikki tarvittavat tiedot myös virallisen talonkirjan päivittämiseksi.

Jos olet vanha asukas ja nimesi on muuttunut, voit ilmoittaa uudet tiedot nimenmuutos lomakkeella tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Pääset ilmoittaan mittarilukemasi täältä.

Talonkirjaotteen toimittaa isännöitsijä, joten asiasta kannattaa kääntyä hänen puoleensa. Löydät taloyhtiösi isännöitsijän tiedot rappukäytävän alataulusta.

Päivystysaikana voimme suorittaa vain omaisuutta tai henkilöä uhkaavia tehtäviä.

Huoltoyhtiön päivystysaika alkaa arkisin klo 15 ja päättyy seuraavana aamuna klo 08. Päivystämme viikonloppuisin ja arkipyhinä 24 h. Päivystäjän käynnit laskutetaan aina erikseen joko taloyhtiöltä tai osakkaalta/ asukkaalta kiinteistön vastuunjaon mukaisesti.

Vastuunjakotaulukosta pääset tarkistamaan onko huoneiston osa osakkaan vai taloyhtiön vastuulla.

Mikäli asut huoneistossa vuokralaisena, suosittelemme kääntymään vuokranantajasi puoleen, joka voi jättää huoltopyynnön osakkaan vastuulle kuuluvista töistä.

Saunavuorot ja autopaikat

Saunavuorovarausten ylläpidosta huolehtii tavallisesti joko isännöitsijä tai huoltoyhtiö. Monessa taloyhtiössä on saunavuorojen varauslista ja ohjeet vuorojen varaamiseen talon yleisen ilmoitustaulun yhteydessä.

Jos et ole varma, kenen vastuulla saunavuorovarausten ylläpito on tai miten varaus tehdään, voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme. Me neuvomme mielellämme asiassa eteenpäin. 

Autopaikkojen varaaminen tapahtuu useimmissa taloyhtiöissä jonotuslistan kautta. Uuden autoilevan asukkaan on hyvä ilmoittautua listalle heti muuton yhteydessä. Käytännössä autopaikan saa, kun sellainen vapautuu esimerkiksi vanhan asukkaan poismuuton yhteydessä.

Huomaathan, että erityisesti taloyhtiöissä, joissa osakkaat ovat suurelta osin myös asukkaita, saattaa jonotusajat olla joskus pitkiä. Lisäksi tietyissä taloissa, joissa on autopaikkoja saatavilla vain vähän, saattaa olla käytössä erilaisia käytäntöjä autopaikkojen myöntämiseen liittyen. Näitä ovat esimerkiksi yhden paikan -sääntö sekä asuvien osakkaiden etuoikeus autopaikan saamiseen vuokralaisiin nähden.

Lisätietoa taloyhtiön autopaikkakäytännöistä löytyy tavallisesti taloyhtiön yleiseltä ilmoitustaululta. Jos kaipaat lisätietoja, voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme. 

Yleiset häiriötilanteet ja tekniset ongelmat

Tarkista ensin, ettei asuinalueellesi ole ilmoitettu häiriöitä lämmönjakelussa keskeytyskartasta.

Mikäli alueellasi ei ole keskeytyskartan mukaan häiriöitä, varmista että lämmityspatterin termostaatti on käännetty ääriasentoon viimeisen lukeman yli.​ Tarkista myös, että lämpö pääsee virtaamaan huoneistoon vapaasti, eikä patteri ole peitetty huonekaluilla tai paksuilla verhoilla.

Huoneiston oletuslämpötila on 21°. Jos huoneiston lämpötila ylittää oletuksen, patteri ei yritä lämmittää tilaa enempää ja sen pinta tuntuu sen vuoksi kylmältä. Kun termostaatti havaitsee, että huoneen lämpötila on alle oletuslämpötilan, alkaa patteri taas tuottamaan lämpöä.

Kun mittaat huoneiston lämpötilaa, mittarin sijoittelussa tulee huomioida, että se ei ole lähellä ulkoseiniä tai ikkunaa. Mittari kannattaakin sijoittaa mittauksen ajaksi huoneen keskelle noin 1,5 metrin korkeuteen. Mikäli huoneiston lämpötila jää mittauksessa alle oletuslämpötilan, jätä meille huoltopyyntö, niin käymme tarkistamassa patterin toiminnan.

Kannattaa ottaa yhteys asiakaspalveluumme, niin selvitetään äänen syy.

Joskus asunnon huoneistokohtaisen ilmastointilaiteen suodatin saattaa olla niin likainen, että se kuormittaa konetta ja pitää siksi tavallisesta poikkeavaa häiritsevää ääntä. Näissä tilanteissa on hyvä tehdä meille huoltopyyntö, niin huolehdimme suodattimen vaihdosta ja laitteen huollosta mahdollisimman pian. 

Sisäikkunan tiivistys on osakkaan vastuulla. Voit tilata meiltä työn erillisveloituksella. Mikäli asut huoneistossa vuokralaisena, suosittelemme, että olet yhteydessä vuokranantajaasi asian edistämiseksi.

Ulommainen ikkuna on kokonaisuudessaan taloyhtiön vastuulla, mutta uloimmassa ikkunassa ei ole vaihdettavia tiivisteitä.

  1. Automaattisulakkeen lauetessa kääntyy pieni vipu automaattisesti 0 asentoon.
  2. Ennen sulakkeen kääntämistä on hyvä tarkastaa käytetty sähkölaite.
  3. Käännä katkaisija I asentoon
  4. Mikäli vipu palautuu heti uudelleen 0-asentoon on syytä kutsua paikalle sähköalan ammattihenkilö.

Wc-istuimessasi on vika, joka vaatii huoltomiehen käynnin. Wc- istuimen takana on pytylle oma sulku, jonka voit laittaa kiinni ja tee vuodosta ilmoitus huoltoyhtiölle.

Jos wc-istuinta on tarve käyttää korjausta odotellessa, voit huuhtoa pöntön kaatamalla sinne käytön jälkeen ämpärillä vettä. Sulkua ei kannata aukoa ja sulkea edestakaisin.

Pariston vaihto on asukkaan vastuulla ja se kannattaa vaihtaa kerran vuodessa.

Verkkovirtaan kytketyn varoittimen pariston vaihto aloitetaan laskemalla sulaketaulusta sulake alas ja irroita paristo vasta sen jälkeen. Käsittele varoitinta varovasti, ettei sen kytkennät kattoon rikkoudu. Voit vaihtaa pariston itse tai jättää meille huoltopyynnön.

Jos sähköt ovat kokonaan pois, tarkista ensin, että sähkösopimuksesi on voimassa tai onko sähköyhtiö tiedottanut vikatilanteesta. Keskeytyskartta.

Mikäli keskeytyskartalla ei tiedotettu vikatilanteesta ja tiedät sähkösopimuksesi olevan voimassa, tarkista seuraavaksi sulaketaulusta sulakkeet. Mikäli sähköt ovat vain osittain pois, tarkista sulaketaulusta pimentyneen laitteen sulake. Vikasulakkeen tulisi olla yläasennossa. Voit myös käyttää vikavirtasuojakytkimen alhaalla ja nostaa sen takaisin ylös. Mikäli nämä toimenpiteet eivät auta, ole meihin yhteydessä.

Talon yleiset tilat ja ulkotilat

Kaikki talon yleisissä tiloissa ja piha-alueella sijaitsevat valaisimet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa meille.

Kaikki talon yleisissä tiloissa ja piha-alueella sijaitsevat valaisimet kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Niissä ilmenevistä vioista voi ilmoittaa meille.

Huolehdimme kiinteistöistä ja niiden piha-alueista huoltosopimuksen mukaisesti. Joskus keliolosuhteet vaihtelevat nopeasti (esim. yön aikana) ja oma kotipiha saattaa vaikuttaa heti aamutuimaan hoitamattomalta. Näissä tilanteissa kannattaa pitää maltti mukana: hiekoitus saattaa hyvinkin olla jo tulossa, mutta sitä ei olla ihan vielä ehditty tehdä.

Jos tuntuu siltä, ettei omaa pihaa ole hoidettu asianmukaisesti ja se pysyy siksi pidempäänkin liukkaana, kannattaa asiasta ilmoittaa asiakaspalveluun. 

Tapaturmat, vahingot ja tuholaiset

Vahingon laajuus määrittelee toimintatavan ja kenelle tilanteesta ensimmäisenä ilmoitetaan: hätäkeskus, isännöitsijä tai huoltoyhtiö. Mikäli on mahdollista, estä vahingon huomattuasi lisävahinkojen syntyminen.

Ilmoitus kannattaa tehdä ns. matalalla kynnyksellä, eli jos vesivahingon mahdollisuus käy edes mielessä, on asiasta hyvä tehdä ilmoitus.

Tärkeää on, että vesivahinkoihin liittyvistä havainnosta ilmoitetaan aina puhelimitse asiakaspalveluun tai päivystysaikoina päivystysnumeroon. Näin tilanteeseen voidaan reagoida sen edellyttämällä tavalla mahdollisimman nopeasti, varmasti ja tehokkaasti. 

Terveyttä, henkeä tai omaisuutta uhkaavissa tilanteissa tulee aina ottaa ensisijaisesti yhteyttä isännöitsijään tai hätäkeskukseen tilanteen vaatimalla tavalla. Mikäli tieto tapahtuneesta on meille tarpeellinen, yleensä se tulee tietoomme isännöitsijän kautta. Voit toki ilmoittaa tapahtuneesta myös asiakaspalveluumme, jos asiassa tarvitaan meidän apuamme.

Erilaisten asumisen häiriötilanteiden selvittäminen, kuten yöllisen metelöinnin rauhoittaminen, ei lähtökohtaisesti kuulu huoltoyhtiön tehtäviin. Jos asumisesi häiriintyy, voi asiasta ilmoittaa isännöitsijälle ja tilanteen vaatimalla tavalla hätäkeskukseen. Asioita voi koittaa selvittää myös yhdessä taloyhtiön hallituksen kanssa.

Tilanteen mukaan murrosta ilmoitetaan isännöitsijälle tai poliisille, jotka antavat tarkemmat toimintaohjeet.

Murtojäljistä kannattaa ottaa valokuva heti tuoreeltaan niiden havaitsemisen yhteydessä. Kuva sujuvoittaa usein asian selvittämistä sekä tilanteen edellyttämien korjaustoimenpiteiden toteuttamista. 

Sokeritoukat ovat suomalaisissa kodeissa ja keittiöissä melko yleinen riesa, ja niiden vähäinen esiintyminen ei edellytä laajamittaisia toimenpiteitä (esim. myrkytys). Jos sokeritoukkia esiintyy vain paikallisesti, kannattaa aluksi siivota keittiön kuiva-ainekaapit ja tappaa toukat kaatamalla kiehuvaa vettä keittiön viemäriin. Veden kaataminen kannattaa toistaa säännöllisesti, alkuun viikoittain ja myöhemmin kuukausittain, kunnes toukkia ei enää esiinny. Jos sokeritoukkia on todella paljon ja niitä esiintyy runsaasti myös taloyhtiön muissa asunnoissa, voi asiasta ilmoittaa isännöitsijälle, joka päättää mahdollisiin jatkotoimenpiteisiin ryhtymisestä.

Jos asunnossa esiintyy jotain muita tuholaisia, kuten koiperhosia tai luteita, on asiasta hyvä ilmoittaa huoltoon. Jos tuholaisia on runsaasti ja niitä esiintyy useammassa paikassa, voi asiasta olla suoraan yhteydessä myös taloyhtiön isännöitsijään. 

Kodinkoneet ja valaisimet sekä niiden asennustyöt

Jos esimerkiksi asunnon kattoon asennettu uusi valaisin ei heti tunnu toimivan, kannattaa koittaa selvittää onko vika valaisimessa vai pistorasiassa. Toisin sanoen valaisinlaitteen toiminnan voi tarkistaa toisessa pistorasiassa (jossa muut valaisimet toimivat) ja pistorasian toiminnan voi koestaa toisella valaisimella. 

Jos vika löytyy pistorasiasta, kuuluu sen korjaaminen taloyhtiön vastuulle. Tällöin asiasta voi ilmoittaa meille ja me hoidamme paikalle tarvittavan avun. 

Kodinkoneiden asennukset eivät kuulu asuintalojen kiinteistönhuollon piiriin ja ne ovat käytännössä aina osakkaan/asukkaan omalla vastuulla. Kiinteistöhuolto voi kuitenkin tarvittaessa asentaa laitteita erikseen laskutettavina töinä. Pyydä tarjous asiakaspalvelustamme.

Kylpyhuonekalusteissa kuten peilikaapeissa on usein sisäänrakennettu vikavirtasuoja, joka voi laueta esimerkiksi virtapiikin seurauksena. Tällöin peilikaapin kiinteät pistorasiat ja valaisin eivät välttämättä toimi. Asukas voi tehdä vikavirtasuojan ”nollaamisen” itse: se tapahtuu painamalla pistorasioiden läheisyydestä löytyvää, usein punaisella tai keltaisella huomiovärillä korostettua painiketta.

Jos peilikaapin loisteputkivalaisin ei toimi, saattaa vika olla loisteputken käyttöikänsä lopussa olevassa sytyttimessä. Tästä syystä loisteputkityyppisten valaisimien putki ja sytytin on hyvä vaihtaa uusiin aina yhtä aikaa.

Vesimittari

Yleisin paikka huoneistokohtaisenvesimittarin sijainnille on kylpyhuoneen tai huoneiston edessä rappukäytävän kattoon sijoitetun huoltoluukun takana. Mittari voi olla sijoitettuna myös saunan lauteiden alle, keittiön allaskaappiin tai tuulikaapin/ eteisen lattiaan sijoitetun huoltoluukun alle.

Vesimittarilukeman kirjaamista varten tarvitsemme kaikki mittarissa ilmoitetut numerot. Jos numeroiden välissä on pilkku, sen vasemmalla puolella on vedenkulutuksen täydet kuutiot ja oikealla puolella osakuutiot. Esim. 00362,010 tarkoittaa 362 m3.

Jos osa numeroista on eri värillä, värinvaihto kohta tulkitaan samalla tavalla kuin siinä olisi pilkku. Lämminvesimittari on yleensä merkitty punaisella ja kylmä sinisellä värillä.

Laskutus

Vastike- ja vesilaskuista vastaa kiinteistösi isännöitsijä, joten voit kääntyä hänen puoleensa.

Toimistomme auttaa sinua laskuasioissa. Tavoitat toimistomme sähköpostilla toimisto@jsth.fi.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Lähetä tarjouspyyntö Katso yhteystiedot